czwartek, 25 grudnia 2014

Orzechowa masa do piernika

Wesołych Świąt! Dobrego, szczęśliwego, spokojnego czasu dla wszystkich tu zaglądających.
I serdeczne podziękowania dla Bei za piękną "aniołową" foremkę do pierniczków :)


Na wielu blogach nie raz już się pojawił przepis na Piernik Staropolski, pewnie i ja go kiedyś wklepię, bo to miejsce, to rodzaj książki kucharskiej dla mojej rodziny i przyjaciół. Dziś tylko masa orzechowa, baz której nie wyobrażamy sobie tego wypieku. Mój piernik zawsze składa się z czterech warstw i jest przełożony powidłami z dodatkiem gorzkiej czekolady i właśnie tą masą. Przepis zapisałam wiele lat temu i niestety nie pamiętam kto go podawał na Forum Kuchnia GW, jestem jednak bardzo wdzięczna tej osobie, masa jest przepyszna!

Masa  orzechowa 

300 g mielonych orzechów włoskich
1 kostka masła
1 szklanka cukru
3 łyżki  słodkiej śmietanki lub mleka
sok z 1/2 cytryny
spirytus ok 2 łyżek stołowych

Cukier , masło, śmietankę (lub mleko) zagotować. Wsypać orzechy , starannie zamieszać. 
Odstawić do całkowitego wystudzenia.  B.WAŻNE ! Masa ma być bardzo zimna. 
Wystawiam garnek na dwór lub wstawiam na noc do lodówki.
Bardzo zimną masę (jest wtedy "kamienna" :) ucieram ręcznym mikserem, końcówkami do ubijania piany. 
Porcjami dodaję sok z cytryny i spirytus. Masa jaśnieje i staje się lekka i puszysta. 
Trzeba uważać żeby nie dodać zbyt wiele płynu bo będzie za rzadka.
Piernik przekładam na dwa, trzy dni przed Świętami.





4 komentarze:

  1. Aniu i dla ciebie najlepsze życzenia na Bożę Narodzenie
    A masa orzechowa to pyszna rzecz, ale te malutkie aniołki z plecionymi z lukru warkoczami , to och

    OdpowiedzUsuń
  2. Aniu, staropolski robiłam tylko raz, ale pamiętam, ze rodzina była nim zachwycona. W tym roku kompletnie o nim zapomniałam... :(.

    Pięknego bardzo dobrego roku Ci życzę! Niech będzie pełen słońca, miłości spokoju i przychylnych ludzi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewelino, dziękuję za te piękne słowa!
      A do piernika bardzo zachęcam, u nas jest obowiązkowy :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...