poniedziałek, 18 stycznia 2016

Chleb z burakiem - styczniowa piekarnia

Zaczynamy czwarty rok wspólnego, międzyblogowego pieczenia.
Tym razem Amber zaproponowała chleb  Emmanuela Hadjiandreou z książki "How to Make Bread".
Autor opracował własną technikę wyrabiania ciasta - klik! i choć kusiło mnie użycie miksera, to jednak postanowiłam
ją zastosować. Przygotowywanie chleba przypominało zabawę z małą dziewczynką. Otrzymałam kleiste (dałam za dużo wody)
i radośnie różowe ciasto, od którego trudno było uwolnić ręce. Oczywiście w miarę składania kleistość się zmniejszała
ale i tak nie spodziewałam się zwartego bochenka, dlatego chleb upiekłam w foremce.


Przepis (z moimi zmianami) podaję za Amber:
Chleb z burakiem
proporcje na jeden duży bochenek/ jedną keksówkę

300 g mąki pszennej chlebowej
70 g mąki pszennej razowej
8 g soli
160 g surowych buraków (startych na grubej tarce)
220 g aktywnego zakwasu żytniego(plus szczypta drożdży dla pewności ;))
200 g ciepłej wody
15 g oliwy

W misce wymieszać mąkę i sól. Odstawić.
W drugiej misce wymieszać zakwas, oliwę i wodę.
Do mokrej mieszanki składników dodać suchą i wymieszać razem do połączenia.
Dodać starte buraki i wymieszać. Odstawić na 10 minut.
Następnie stosować technikę zagniatania: zagniatać przez 10 sekund i zostawiać na 10 minut. Powtórzyć ten proces 4 razy. Przykryć miskę z ciastem i zostawić na 1 godzinę w ciepłym miejscu. Keksówkę wysmarować tłuszczem, obsypać otrębami. Przełożyć uformowany bochenek do foremki i zostawić do wyrośnięcia aż podwoi objętość. Może to trwać od 2 do 6 godzin. Kiedy chleb jest dobrze wyrośnięty, nagrzać piekarnik do 220 st. C a pod kratkę, na której będzie się piekł wstawić naczynie z wodą (np. żeliwną patelnię). Foremkę wstawić do piekarnika. Dolać więcej wody, aby utworzyło się więcej pary i obniżyć temperaturę do 200 st. C. Piec chleb przez 30 – 40 minut, aż postukany w dno wydaje głuchy dźwięk.
(Mój chleb wyrastał 7h i piekł się 40 min w keksówce i 10 min po wyjęciu z foremki.). Studzić na kratce.


Chleb ma bardzo chrupiącą skórkę i lekko wilgotne wnętrze. W sumie jest smaczny ale burak jest mi w nim zupełnie nie potrzebny, choć bardzo lubię pieczone buraki. :))
Jedliśmy go z rukolą i konfiturą z czerwonej cebuli. Polecam takie połączenie.

Konfitura z czerwonej cebuli
przepis Liski

6 łyżek oliwy
5 czerwonych cebul, obranych i drobno posiekanych
3 łyżki brązowego cukru
1 łyżeczka granulowanego czosnku
100 ml wina (czerwonego lub białego, dowolnie)
200 ml wody
3 listki laurowe
sok z 1/2 cytryny
4 łyżki octu balsamicznego
sól i pieprz do smaku

Oliwę rozgrzać w garnku.
Dodać cebulę i dusić na jak najmniejszym ogniu przez 15 minut, aż cebula zmięknie.
Dodać brązowy cukier, dusić 3 minuty.
Dodać czosnek, listki laurowe, wino i wodę. Dusić na małym ogniu aż woda wyparuje a cebula będzie bardzo miękka (mi zajęło to ok. godziny).
Doprawić sokiem z cytryny, octem balsamicznym, solą i pieprzem. 

Chleb z burakiem na blogach:
Akacjowy blog, Codziennik kuchenny, Dom z mozaikami, Dzieje kuchennej Wiewióry, Gotuj zdrowo!GutenAppetit!, 
Kuchennymi drzwiami, Kuchnia Gucia, Leśny Zakątek, Moje małe czarowanienie-Ład mAlutki, Ogrody Babilonu,
Prawo do gotowania z pasją, Smakowity chleb, Stare gary, W poszukiwaniu SlowLife

24 komentarze:

  1. Piękny chleb!
    I buraczki widać. A moje cudem zniknęły...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie zniknął kolor ciasta, a surowe było takie różowiutkie!

      Usuń
  2. Barwnik zawarty w buraku jest bardzo wrażliwy. Nie pasuje mu zakwas a drożdże mu wręcz sprzyjają:)
    Najlepsze są buraki podłużne, mają mocny barwnik.
    Pozdrawiam i dziękuję za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, widziałam Twój chleb na drożdżach, niesamowity! :D

      Usuń
  3. wspaniały bochen! u mnie buraczki wspaniale widoczne mimo pieczenia na zakwasie :)
    do następnego pieczenia!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda pysznie, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie surowe ciasto też było różowe, potem tylko cętki zostały:-). W foremce czy bez foremki, chleb prezentuje się pięknie. A jeszcze w takim smacznym połączeniu z konfiturą cebulową i rukolą...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Elu, a konfiturę szczerze polecam :)

      Usuń
  6. Wspaniale upieczony!
    Chleb podany z wyśmienitym dodatkiem :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Wspaniale upieczony, a dodatek do chlebka super smakowity;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pięknie wygląda :) Dziękuję za wspólne pieczenie, pozdrawiam serdecznie M.

    OdpowiedzUsuń
  9. Aniu jak piękny ten twój chleb i jeszcze ten dodatek , uważaj bo wpadnę na kromeczkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alu, będę piekła codziennie, na wypadek gdybyś jednak wpadła! :D

      Usuń
  10. Cudne kromki :)
    Ja swój piekłam w żeliwnym garnku :)
    Konfiturę chętnie zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję za "wirtualne" odwiedziny i miły komentarz. Twój chleb prezentuje się znakomicie, bardzo ciekawe połączenie smakowe proponujesz, Pozdrawiam. Ala z Podhala

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękny chleb, smakowicie sie prezentuje. Dzięki za wspólne pieczenie :-)
    Prosze dodaj mój chleb do listy bo trochę spóźniłam się z linkiem :-)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...